Project ‘Pedagogisch doorlopende leerlijn’

Dinsdag 27 maart zijn Nehalennia, CSW Talentcollege Walcheren, Scheldemond College en Scalda gestart met het project ‘Pedagogisch doorlopende leerlijn’. De officiële kick-off van dit samenwerkingsproject vond plaats in restaurant Colours van het Scheldemond College. Het project doelt op korte termijn op kennismaking tussen docenten van de vmbo-b richting Dienstverlening en Producten én mbo-opleidingen Dienstverlening en Verkoper van de genoemde onderwijsinstellingen. Op de langere termijn doelt het op het verkrijgen van kennis van elkaars lespraktijk en de pedagogische benadering hierin waardoor de overstap van vmbo-b naar mbo niveau 2 gemakkelijker wordt. Tijdens de officiële start verzorgde pedagoog Marcel van Herpen een Masterclass. 

Het komt regelmatig voor dat leerlingen in het vmbo moeite hebben met de overstap naar het mbo. In veel gevallen worden er al doorlopende leerlijnen opgezet om deze overstap gemakkelijker te maken. Waar nog niet eerder mee gestart is, is het delen van de pedagogische benadering van leerlingen in het vmbo en studenten in het mbo. Met het project ‘Pedagogisch doorlopende leerlijn’ brengen docenten van de vmbo-b richting Dienstverlening en Producten (D&P) en de mbo niveau 2 opleidingen Dienstverlening en Verkoper hier verandering in. Looptijd van het project is twee jaar; een periode waarin de docenten door middel van  workshops en inspiratiebijeenkomsten kennis kunnen maken met elkaars onderwijskundige aanpak. 

Masterclass Marcel van Herpen
Tijdens de kick-off verzorgde Marcel van Herpen de Masterclass “Hoe hou je pubers binnenboord en hoe laat je ze omgaan met vrijheden en eigen verantwoordelijkheid?” Van Herpen sprak al op veel bijzondere conferenties, zoals nationale onderwijscongressen, voor schoolbesturen en belangenverenigingen. Zijn reactie op het samenwerkingsproject van Nehalennia, CSW, Scheldemond college en Scalda: “Dit is een heel bijzondere en vernieuwende benadering.”