Leerlingen op Nehalennia hebben, naast de algemeen vormende vakken zoals Nederlands,
Engels en wiskunde, de mogelijkheid om vanaf de brugklas eigen keuzes te maken. Zo
wordt er op havo en vwo gewerkt met onderbouwprofielen. Daarbij maken de leerlingen een
keuze voor een profiel dat aansluit bij hun eigen interesses. Leerlingen in vmbo b/k en
mavo kunnen kiezen tussen verschillende juniorcolleges. Zo valt er voor iedereen iets te
kiezen!

Leerwegen

Vmbo basis en kader

In deze afdeling krijgen leerlingen, die op de basisschool een advies hebben gekregen voor de basisberoepsgerichte leerweg of de basisberoeps-/kaderberoepsgerichte leerweg, onderwijs ‘op maat’: de individuele leerling staat centraal. Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen krijgen extra aandacht. Daarnaast is er veel tijd voor praktisch leren. 

Mavo (gl/tl)

In de onderbouw, leerjaar één en twee, bestaat de mavo-afdeling uit leerlingen die van de basisschool een vmbo-kader-, vmbo-kader/vmbo-tl- of een vmbo-tl advies hebben gekregen. in de onderbouw van de mavo, spelen de verschillende leerwegen nog geen echte rol. Leerlingen krijgen de kans om te kijken welke leerweg het beste bij hen past. Wat wil een leerling en wat kan die leerling? Op die vragen zoeken we samen het antwoord. Pas in leerjaar drie moet er een definitieve keuze gemaakt worden. 

Havo

De havo-opleiding (Hoger Algemeen Vormend Onderwijs) duurt vijf jaar en bereidt leerlingen voor op een opleiding in het hoger beroepsonderwijs. De opleiding begint met eenjarige havo brugklas of de tweejarige mavo-havo brugklas. In de mavo-havo brugklas krijgen leerlingen twee jaar de tijd om te onderzoeken of de mavo- of de havo-opleiding het best bij hun past.

Voor leerlingen die deze stap naar de havo te groot vinden, bestaat de mogelijkheid om met een havodiploma tot het tweede leerjaar van het middelbaar beroepsonderwijs te worden toegelaten. De havo kan ook een tussenfase zijn voor leerlingen die op wat latere leeftijd hun capaciteiten op het vwo willen benutten.

 

Aan het eind van de derde klas kiezen de leerlingen op grond van hun aanleg en belangstelling een profiel. Ze kunnen daarbij kiezen uit vier profielen:

• Cultuur en maatschappij

• Economie en maatschappij

• Natuur en gezondheid

• Natuur en techniek

Vwo

De vwo-opleiding (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs), bestaat uit twee afdelingen: het gymnasium (waar naast de andere vakken ook les wordt gegeven in Grieks en Latijn) en het atheneum. Na de brugklas duurt de atheneum- of gymnasiumopleiding nog vijf jaar: twee jaar onderbouw en drie jaar bovenbouw. Zoals de naam al zegt, leidt het op voor een vervolgstudie, een universiteit of hogeschool.

 

Aan het eind van de onderbouw kiezen de leerlingen op grond van hun aanleg en belangstelling een profiel. Vwo-leerlingen kunnen kiezen uit de volgende vier profielen:

• Cultuur en maatschappij

• Economie en maatschappij

• Natuur en gezondheid

• Natuur en techniek

Gymnasium

Alhoewel het een onderdeel van het vwo is, verdient het gymnasium een aparte beschrijving. Onze gymnasiumopleiding bestond al in 1365, als de Latijnse School en is daarmee het oudste Gymnasium van Zeeland. Uiteraard koesteren we deze eeuwenoude opleiding.

De keuze voor het gymnasium wordt gemaakt aan het eind van de vwo-brugklas. Die keuze houdt in dat in de tweede klas, naast andere vakken, ook Latijn en Grieks worden gevolgd. Een leerling die later in één of beide talen met goed gevolg eindexamen doet, krijgt een gymnasiumdiploma.

Voor leerlingen die een stapje extra kunnen en willen zetten, is het volgen van Latijn en Grieks een verrijking en verdieping van het vakkenpakket. Er wordt weleens gedacht dat dit alleen voor zeer begaafde leerlingen is weggelegd, maar niets is minder waar. Ook de ‘gemiddelde’ vwo-leerling kan deze vakken volgen. Een goede motivatie en belangstelling voor deze talen en voor de cultuur van de Grieken en de Romeinen zijn het belangrijkst.

Daarnaast is doorzettingsvermogen en plezier in nauwkeurig werken en leren onontbeerlijk. Met andere woorden: met een goede studiehouding is elke leerling in staat de klassieke talen te volgen en er plezier aan te beleven.

Vwo tweetalig (TTO)

Nehalennia heeft een rijke traditie op het gebied van Engelstalig onderwijs. Sinds 2012 biedt Nehalennia aan vwo-leerlingen TTO aan. Sinds eind 2017 mogen we ons ook een officiële TTO-school noemen, dankzij certificering door het Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs. De helft van de lessen wordt, over een aantal vakken verspreid, in het Engels gegeven. Het doel is dat de leerlingen Engels op een hoog niveau gaan beheersen. Het TTO is dan ook een prima voorbereiding op een (internationale) studie op universitair niveau. Voor meer informatie over tweetalig onderwijs kunt u onder andere terecht op de site van het Europees Platform: www.europeesplatform.nl.

Voor deelname aan het TTO vragen we vanaf het eerste leerjaar een vrijwillige bijdrage. De hoogte van de bijdrage vindt u bij de schoolbijdragen, zie de download onderaan de pagina financiele zaken.

Begaafdheid

Locatie Breeweg

Nehalennia, locatie Breeweg, heeft in de loop der jaren veel expertise opgebouwd omtrent de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen. Naast een ruim aanbod van allerlei extra activiteiten, bieden wij ook individuele hulp aan begaafde leerlingen die niet naar behoren presteren. Op onze website vindt u meer informatie: https://nehalennia.nl/informatie-voor- ouders/begaafdheid.

Leerlingen kunnen op onze school kiezen voor het tweetalig onderwijs (TTO). Daarnaast hebben wij het gymnasium en het Technasium, waar begaafde leerlingen met belangstelling voor de bètavakken hun talenten kunnen ontplooien. Wij begeleiden leerlingen die niet overeenkomstig hun mogelijkheden presteren. We doen dit aan de hand van persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP) en toekomstgerichte ontwikkelingsplannen (TOP). Het POP-traject wordt ingezet voor de onderbouw, dit door middel van kortdurende individuele begeleidingsbijeenkomsten. Het TOP-traject wordt ingezet voor de bovenbouw, waar in kleine groepen wordt gewerkt. In de mentorlessen wordt speciale aandacht besteed aan het plannen en organiseren van het huiswerk. Daarnaast komt ook het ‘leren leren’ uitgebreid aan bod. De ontwikkeling van sociale vaardigheden is eveneens een onderdeel van de mentorles. Regelmatig wordt een zogenaamde peer-bijeenkomst georganiseerd, waarin de specifieke problemen waar (hoog)begaafde leerlingen tegenaan lopen, besproken worden. Deze bijeenkomst kan ook gebruikt worden om extra (buitenschoolse) activiteiten te organiseren, bijvoorbeeld een bezoek aan een museum.

Onderwijsontwikkeling

vmbo-mavo

Nehalennia Kruisweg richt zich op de ontwikkelingen en begeleiding van individuele talenten van alle leerlingen binnen een veilige en steeds praktijkgerichtere leeromgeving.   De komende jaren worden daarin nieuwe stappen gezet. De activiteiten richten zich op de onderwijskundige visie: Een praktijkgericht vmbo met aandacht voor jou!

Basis op orde
Nehalennia KRW is een ambitieuze locatie, waarin onderwijsontwikkeling altijd een proces in beweging is. Dat neemt niet weg dat dit begint met een fundament en dat fundament bestaat uit een goede les, met bekwame docenten en mentoren. Op de Kruisweg bestaat dit fundament uit de ideale KRW-les, waarin docenten elkaars les bezoeken en er steeds gezocht wordt naar ruimte voor verbetering. Dit fundament is de basis waarop ons onderwijs verder wordt ontwikkeld aan de hand van de onderwijskundige pijlers; praktijkgericht, maatwerk, eigenaar leerproces en betrokkenheid. Hieronder worden de pijlers nader toegelicht.

Pijler 1: Praktijkgericht 
Deze pijler staat garant voor een praktijkgericht vmbo en mavo. De koppeling van de basisberoepsgerichte leerweg (B) aan de kaderberoepsgerichte leerweg (K) doet recht aan de praktijkgerichte component van de opleiding. Dit betekent dat in de keuzes meer tijd wordt besteed aan praktijkgerichte vakken en hebben de leerlingen de mogelijkheid hebben om meerdere keuzes te maken in verschillende richtingen. Stages worden verder uitgebouwd en er wordt toenemend gewerkt aan doorlopende leerlijnen met het MBO. 
In de mavo is er ook steeds meer aandacht voor praktijkgericht onderwijs. Dit betekent dat aan de opleiding naast de sterk theoretische component een praktische component wordt toegevoegd, waarbij ook stagemogelijkheden worden onderzocht. Dit vertaalt zich in een praktijkgericht programma binnen de mavo, waarin HBR (horeca, bakkerij en recreatie) en PIE (Produceren, Installeren en Energie) als examenvak kan worden gekozen.
 
Pijler 2: Maatwerk 
Onder maatwerk verstaan we een aanbod dat recht doet aan de individuele vraag van de leerling. Dit kan zowel verdiepende als verrijkende leerstof zijn als aanvulling op het basiscurriculum. We gaan de komende jaren ons maatwerkprogramma verder uitbreiden met meer aandacht voor het leren-leren, gerichte feedback (formatief evalueren), een betere aansluiting op de havo en mbo en een keuzepalet, waarin de leerling ook daadwerkelijk keuzes kan maken (op maat). Daarnaast wordt ook nadrukkelijk ingezoomd op het sociaal-welbevinden van onze leerlingen.  
 
Pijler 3: Eigenaar leerproces 
Eigenaarschap van het leerproces hangt nauw samen met maatwerk. Door keuzes mogelijk te maken, zowel praktisch (stage, praktische keuzevakken) als theoretisch ontstaat meer intrinsieke motivatie en daarmee eigenaarschap over de eigen leerroute. De komende jaren gaan we onderzoeken of we middels een verkort of anders vormgegeven lesrooster daar ook daadwerkelijk tijd voor vrij kunnen maken. 
 
Pijler 4: Betrokkenheid 
Naast betrokkenheid door de docenten, mentoren verstaan wij onder betrokkenheid ook activiteiten die passen bij sociaal-emotioneel welbevinden. Die betrokkenheid en begeleiding is ook nodig om leerlingen meer maatwerk te bieden en daarmee eigenaarschap over het leerproces te geven. Wij betrekken naast de leerling ook de ouder(s) in zogenaamde driehoeksgesprekken, die worden vormgegeven door het programma Catwise. 
 

Tenslotte willen wij in nadrukkelijke samenhang met onze havo – vwo locatie onze school toenemend kansrijk inrichten. Daarin gaan we onderzoeken hoe we onze brugklassen het beste vorm kunnen geven, door bijvoorbeeld de brugperiode aan te passen om een bijdrage te leveren aan dat doel. En zoals eerder aangegeven, past daarin ook een samenhang en daarmee kansrijke doorstroom tussen mavo en havo.  

havo-vwo

Onze onderwijsresultaten maken duidelijk dat Nehalennia onderwijs van hoge kwaliteit realiseert. Toch wil de school komende jaren forse stappen zetten om het onderwijs naar een nog hoger kwaliteitsniveau te brengen. De activiteiten zullen zich richt o twee basisthema's die hierna kort worden toegelicht. 

1. De basis op orde 

We richten onze aandacht vooral op het verstevigen van de onderwijskundige kwaliteitsbasis van de school. We willen natuurlijk dat onze leerlingen goed presteren bij de vakken die zij volgen, maar ook dat zij beschikken over de benodigde basisvaardigheden (reken, taal, digitale geletterdheid en burgerschap). Daarnaast werken we aan de kwaliteit van toetsing en schoolexaminering en de kwaliteit van het menoraat en de begeleiding. Ook het welzijn van onze leerlingen beschouwen we als deel van de basiskwaliteit.

2. Onderwijsontwikkeling

De omvorming naar de inrichting van het onderwijs die leerlingen nog meer kansen biedt, is in volle gang. De tweejarige brugperiode, de herziening van de lestabellen en verbetering van de aansluiting van havo 4 op mavo 4 maken daar deel van uit.  

 

Keuzes vmbo en mavo

Juniorcollege Kunst

Voor leerlingen die van kunst houden: van tekenen en schilderen, tot het maken van een voorstelling. Je krijgt les in dans, zang, beeldend en muziek in een mooi lokaal dat voor de voorstelling verandert in een echt theater met een tribune voor gasten.

Juniorcollege Sport

Voor leerlingen die van sport houden en kennis willen maken met bekende en onbekende sporten. Je leert samenwerken en doorzetten tijdens uitdagende sportactiviteiten. Je hoeft niet de snelste, sterkste of beste te zijn, maar bewegen en sporten vind jij wel heel leuk.

Juniorcollege Techniek

Voor leerlingen die houden van het ontwerpen van nieuwe dingen en het maken ervan. Je maakt kennis met computerprogramma’s die jou helpen bij het maken van een technische opdracht.

Juniorcollege Foodlab

Voor leerlingen die kennis willen maken met alle facetten van de horeca. Koken doe je in onze eigen keuken en opdienen in ons restaurant De Kiem.

 

Juniorcollege Mens en Gezondheid

Voor leerlingen die het leuk vinden om kinderen/mensen te helpen en/of blij te maken. Je gaat kennismaken met uiterlijke verzorging, zorg verlenen, activiteiten organiseren en koken.

Cambridge Engels

Voor leerlingen die dit willen en kunnen, bestaat er de mogelijkheid om Cambridge Engels te volgen vanaf leerjaar één. Voor de brugklas geldt dat de lessen starten na de herfstvakantie. 

Bovenbouw mavo

Keuzevakken

L In de onderbouw maken leerlingen kennis met een richting (juniorcollege). In het derde leerjaar borduren de leerlingen daar op voort. In leerjaar drie maken leerlingen gericht kennis met bepaalde onderdelen uit praktijk-/ beroepsgerichte programma's. Er kan worden gekozen uit vele verschillende onderdelen in zogenaamde keuzevakken. Door het volgen van deze keuzevakken kunnen leerlingen zich verdiepen, verbreden of oriënteren. Keuzevakken hebben altijd een beroepsvoorbereidend en/of oriënterend doel. In leerjaar drie volgen leerlingen deze keuzevakken zes lesuren per week. Vanaf schooljaar 23/24 kan er ook op de mavo-afdeling examen gedaan worden in het beroepsgerichte vak HBR (Horeca Bakkerij en Recreatie). In het schooljaar 24/25 geldt dit ook voor het beroepsgerichte programma PIE (Produceren, Installeren en Energie). Inhet examenjaar worden vier lesuren per week aan deze praktische vakken besteed. Het examen wordt aan het eind van het schooljaar afgesloten met een Centraal Schriftelijk Praktisch Eindexamen. 

Juniorcollege Sport

Voor leerlingen die van sport houden en kennis willen maken met bekende en onbekende sporten. Je leert samenwerken en doorzetten tijdens uitdagende sportactiviteiten. Je hoeft niet de snelste, sterkste of beste te zijn, maar bewegen en sporten vind jij wel heel leuk.

Juniorcollege Techniek

Voor leerlingen die houden van het ontwerpen van nieuwe dingen en het maken ervan. Je maakt kennis met computerprogramma’s die jou helpen bij het maken van een technische opdracht..

Juniorcollege Foodlab

Voor leerlingen die kennis willen maken met alle facetten van de horeca. Koken doe je in een eigen keuken en opdienen in ons restaurant De Kiem.

Bovenbouw

Keuzes in de bovenbouw mavo

In de onderbouw maken leerlingen kennis met een richting (juniorcollege). In het derde leerjaar borduren de leerlingen daar op voort. In leerjaar drie maken leerlingen gericht kennis met bepaalde onderdelen uit praktijk-/ beroepsgerichte programma’s. Er kan worden gekozen uit vele verschillende onderdelen in zogenaamde keuzevakken. Door het volgen van deze keuzevakken kunnen leerlingen zich verdiepen, verbreden of oriënteren. Keuzevakken hebben altijd een beroepsvoorbereidend en/of oriënterend doel. In leerjaar drie volgen leerlingen zes lesuren per week deze keuzevakken.

Vanaf schooljaar 23-24 kan er ook in de mavo examen gedaan worden in HBR (Foodlab). Als een leerling in leerjaar vier Foodlab wil volgen, heeft hij of zij vier lesuren per week Foodlab. Dit vak wordt aan het eind van het jaar afgesloten met een Centraal Praktijk Examen.

 

Mavo 4 - havo 4

Voor leerlingen die ambities hebben om na de mavo naar de havo te gaan, is het mogelijk om zich vanaf het derde leerjaar daarop voor te bereiden. Leerlingen die aangeven zich te willen voorbereiden op de havo krijgen extra verdieping in vakken die zij op de havo zullen kiezen. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan vaardigheden die nodig zijn om succesvol de overstap naar de havo te maken. De uren die hiervoor ingeroosterd zijn, zullen bovenop het basisrooster plaatsvinden.  

Keuzes havo-vwo

Kunst & Cultuur

Tijdens deze lessen volgen de leerlingen een heel gevarieerd, cultureel programma. We laten ze kennismaken met heel veel verschillende vormen van kunst en cultuur. Voorbeelden hiervan zijn: beeldende kunst, muziek en zang. Vanaf de tweede klas komen daar ook nog dans, drama en fotografie bij. Ook gaan we op excursie naar bijvoorbeeld musea en zijn de leerlingen actief betrokken bij o.a. schoolfeesten als de Halloweendisco en het Gala. Aan het einde van de derde klas wordt K&C afgesloten met een expositie en een certificaat.

Voor deelname aan de Kunst- en Cultuurroute wordt vanaf het tweede leerjaar een vrijwillige extra bijdrage gevraagd. De hoogte van de bijdrage vindt u op onze website. 

Sport & Lijfstijl

Bij Sport en Lijfstijl krijgen leerlingen naast de lessen bewegingsonderwijs vier uur extra les in de week verdeeld over twee blokuren. Elk schooljaar zijn er enkele sportieve clinics en maken de leerlingen kennis met bekende en minder bekende sporten. Er vindt verdieping plaats op het gebied van sportspelen en bewegen in het algemeen. Tevens komen op het gebied van gezondheid diverse aspecten langs. Denk hierbij aan voeding, training, mindfulness en EHBO.

Dit onderbouwprofiel past bij leerlingen die graag met sport, spel en bewegen bezig zijn en ervoor open staan om nieuwe sporten of vormen van bewegen te leren. Zij vinden samenwerken leuk. De leerlingen hoeven zelf niet op hoog niveau te sporten. Inzet, zelfstandigheid en samenwerking zijn belangrijke kernwaarden binnen de lessen. We zoeken leerlingen die het ook leuk vinden om te willen werken aan kennis over een actieve en gezonde leefstijl. Je kunt zowel op het vwo als de havo kiezen voor Sport en Lijfstijl.

Sport en Lijfstijl wordt gevolgd in klas een tot en met drie. Aangezien het curriculum meer uren biedt voor sport, dan het reguliere curriculum kunnen we een breder en gevarieerder aanbod verzorgen. 

Voor Sport en Lijfstijl wordt een bijdrage gevraagd voor sportkleding en extra activiteiten. Het basisprogramma kan kosteloos gevolgd worden.  

Technasium

Het Technasium is interessant voor leerlingen die belangrijkstelling hebben voor betavakken en graag samenwerken met anderen. Daarnaast is ook een zekere creativiteit van belang. Op Nehalennia bieden we Technasium aan in de onder- en bovenbouw van vwo en havo.

In het Technasium maken leerlingen kennis met technische beroepen zoals civiel-technisch ingenieur, bouwkundige, architect, radioloog of biomedisch ingenieur. Het vak onderzoek en ontwerpen (O&O) staat centraal. Als je voor het Technasium kiest, volg je dat vak in ieder geval in klas 1, 2 en 3. Aan het eind van de derde klas kun je, als je kiest voor een exact profiel (NG of NT), O&O in je vakkenpakket kiezen en examen doen in dit vak. In de praktische uitvoering van het Technasium werken de leerlingen (in klas 1 en 2) steeds gedurende twaalf weken aan een project. Een belangrijk aspect is het groepswerk. Leren samenwerken is een van de doelen van het Technasium. Er wordt gewerkt aan projecten, zoals het ontwerpen van een klok, een watertoestel bij Neeltje Jans, een leerzame doe-activiteit voor biologisch museum Terra Maris, stadcamping Middelburg of de First Lego League (FLL). In de bovenbouw sluit het vak af met onder andere een keuzeproject en een meesterproef.

Bij elk project nemen leerlingen een kijkje in de praktijk. Aan het einde van het project presenteren de leerlingen het resultaat en krijgen ze cijfers. De cijfers hebben zowel betrekking op het product als het proces (bijvoorbeeld: hoe is er samengewerkt?). Op het eindrapport worden de cijfers omgezet in een o (onvoldoende), v (voldoende) of g (goed). Meer informatie vindt u op www.technasium.nl. 

Een motivatiegesprek kan deel uitmaken van de toelatingsprocedure. Voor deelname aan het Technasium wordt vanaf het tweede leerjaar een extra vrijwillige bijdrage gevraagd. De hoogte van de bijdrage vindt u op onze website.

Taalcertificaten

Alle havo- en vwo-leerlingen hebben de mogelijkheid om Cambridge Engels, Delf Frans en Goethe Duits te volgen. De bijbehorende examens leiden tot wereldwijd erkende certificaten. Meer informatie vindt u op onze website. 

 

 
HAVO-E

HAVO-E staat voor de praktijkroute Havo-Educatie. Dit extra vak in havo-4 en havo-5 laat leerlingen in de praktijk kennismaken met het brede spectrum van educatie. Ze kunnen bijvoorbeeld lessen observeren door in de huid te kruipen van bijvoorbeeld de groepsleerkracht, leraar of educatief medewerker. De havisten worden gestimuleerd om actief op onderzoek uit te gaan, mede door het uitvoeren van gerichte en realistische opdrachten vanuit dit brede werkveld. Ook het zelf uitvoeren van (deel)lessen of trainingen ontbreekt niet. Door deelname aan workshops en andere educatieve bijeenkomsten verwerven ze de benodigde vaardigheden. Havo-E past binnen het streven van Nehalennia naar meer levensecht en praktijkgericht onderwijs. 

 

Gezonde school

De gezonde school methode

Nehalennia werkt volgens de ‘Gezonde School’ methode. Het initiatief helpt scholen om doelgericht en efficiënt te werken aan de gezondheid van leerlingen. Daarmee maak je een gezonde leefstijl als school vanzelfsprekend en die boodschap meegeven aan onze leerlingen is belangrijk, voor nu en voor later.  
 
Vanaf 2019 mag Nehalennia zich een Gezonde School noemen, omdat beide locaties een of meerdere themacertificaten hebben behaald op de onderwerpen bewegen & sport, voeding en relaties & seksualiteit. Beide locaties hebben ook een Gezonde Schoolkantine en hebben hiervoor een gouden schaal mogen ontvangen. Deze is begin 2023 in ontvangst genomen met een bezoek van de wethouder van de gemeente Middelburg.  
 
Om de Gezonde School activiteiten te coördineren en borgen zijn Gezonde Schoolcoördinatoren aangesteld. 
  
Sinds schooljaar 2022 is er een Gezonde Schoolweek georganiseerd, waarbij er door middel van challenges, pauze-activiteiten en educatie extra aandacht is voor het thema ‘gezonde leefstijl’. Daarnaast werken we ook aan projectweken rondom het thema ‘seksuele en relationele ontwikkeling'.  
 
Voor het jaar 2024-2025 gaan we nog meer aandacht besteden aan het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen. We kijken hierbij onder andere naar de mentale gezondheid van onze leerlingen, de sociale veiligheid en het zelfvertrouwen. Leerlingen die goed in hun vel zitten, hebben minder kans op het ontwikkelen van problemen en kunnen beter leren. Daarnaast zullen we themacertificaten vernieuwen, bestaande themaweken uitbouwen, zoeken naar meer leerling participatie en het inzichtelijk krijgen van de leefstijl van onze leerlingen.